HİGH/SCOPE YAKLAŞIMININ TEMEL İLKELERİ
Sevgili okurlar, hatırlayacağınız üzere, geçen hafta okulöncesi eğitimde etkin bir öğrenme metodu olan High/Scope yaklaşımını tanımlamış, nasıl ortaya çıktığını ve ana hatları ile neleri kapsadığını konuşmuştuk. Bugün de bu yaklaşımın temel ilkeleri ile sohbetimize devam ediyoruz…
Sevgili okurlar, High/Scope programının dayandığı temel ilke, “etkin öğrenme” dir.Bu temel ilkeden başka, dört temel ilke daha bu programın temelinde yer alır. Diğer dört temel ilke ise; olumlu yetişkin-çocuk etkileşimi, öğrenme çevresi, tutarlı bir günlük program ve değerlendirmedir.
High/Scope yaklaşımında öğretmenlerin görevi, etkin öğrenmeyi geliştirecek bir ortam sağlamak ve çocuklara eylemleri hakkında düşünmeleri için yardımcı olmaktır. Bir anlamda çocuklar, gelişme düzeyleri elverdiği ölçüde, bilimsel gözlem ve yargıya varma yöntemi ile öğrenirler.
Yetişkinler, çocukların etkin öğrenciler haline gelebileceği bir ortam oluşturmak amacı ile, öncedenbildirilmeyen hiçbir değişikliğin olmadığı tutarlı bir günlük program uygularlar. Geziler, özel ziyaretler, sınıf içinde olan etkinlikler sürpriz olmaz. Böylece günlük plan aksamadan uygulanır. Günlük programın aksamadan uygulanması, çocuklara, sorumluluk duygularını geliştirmek için gerekli olan zaman denetimini ve bağımsız olma fırsatını sağlar. Böylece çocukların davranış temelinde, bir işe başlamadan,sağlam bir plan yapma davranışı da şekillenmeye başlar.
High/Scope programının günlük düzenini, temizlik, planla-yap-değerlendir sıralaması, küçük ve büyük grup faaliyetleri ve açık hava faaliyetleri oluşturmaktadır.
ETKİN ÖĞRENME
Sevgili okurlar, etkin öğrenme, yaparak öğrenmedir. Etkin öğrenmede çocuklar sadece seyredip dinlemekle yetinmez, onlar da bu eğitim sürecine etkin olarak bir şeyler yaparak katılır, bağımsız olarak hareket ederler ve keşiflerde bulunurlar. Mesela boyaları karıştırırlar, şişe kapaklarının tekerlek gibi kullanılabileceğini öğrenirler. Etkin öğrenme, çocuklara ezmek, sürtmek, yerlerde sürünmek gibi dolaysız deneyimler kazandırır ve tırmanama, dönme gibietkin araştırma olanakları sunar.
Etkin öğrenme beş noktadan oluşmaktadır:
Etkin öğrenmenin beş uygulama unsuru vardır:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder