Öğretmenin Rolü
Sevgili okurlar, hatırlayacağınız üzere geçen hafta, Reggio Emillia Eğitim Yaklaşımı’nın ne zaman ve nerede kabul gören bir eğitim yaklaşımı olduğunu ve bu eğitim yaklaşımında, okul ve sınıf ortamının nasıl düzenlenmesi gerektiğini konuşmuştuk.
Bugün ise ilk olarak öğretmenin sınıftaki rolüne bir göz atacağız…
Reggio Emillia yaklaşımının en önemli özelliği, öğretmenlerin “öğrenen” olarak görülmesidir. Öğretmenler her sınıfta eşit haklara sahip bireyler olarak çalışır. Diğer öğretmenler ve personel ile kendi işleri, çocukların işleri hakkında sürekli tartışır ve yorum yapar. Bu karşılıklı alış-veriş, kalıcı, sürekli bir eğitimi ve teorik zenginleşmeyi sağlar. Öğretmenler kendilerini, çocuklarla çalışmanın dökümanlarını hazırlayan birer araştırmacı olarak algılamaktadırlar. Onlar diğer öğretmenlerle gözlem yaparlar, konuşmaları kaydederler, çocukları kameraya kaydederler. Onlar bütün gözlemlerini diğer öğretmenlerle ve ailelerle paylaşırlar ve daha sonra öğrencilerin spontane etkinliklerini genişletebilmenin yolunu ararlar. Bu eğitim sisteminin öğretmenleri, çocuklar, ebeveynler ve diğer görevlilerle birlikte çalışarak, çocukların daha önceden bildiklerini ortaya çıkarır. Çocukların ilgi ve yeteneklerine dayanan projeleri hazırlar ve çocukların bu proje konuları ile bilgi seviyelerini destekler.
Projeler
Reggio Emillia okullarında proje bazlı öğrenme esastır. Çocuklara kazandırılmak istenen bilgi didaktik bir şekilde verilmez; onun yerine çocuğun bilgiyi projeler aracılığı ile edinmesi ve keşfetmesi hedeflenir. Bu sayede çocuklar yaşarken öğrenme imkanı bulurlar. Projelerde konu seçimi, çocukların ilgi ve deneyimleri dikkate alınarak yapılır. Proje içeriği çocuklar tarafından belirlenir. Projeler, büyük gruplardan çok, küçük gruplarla uygulanır. Bu projeler, matematik, fen, yazı, müzik ve sosyal çalışmaları içerir. Proje çalışmalarının dökümanları, fotoğrafları ve çocukların çalışmaları okulun duvarlarında sergilenir.
Proje yaklaşımı, çocukların belli konuları derinlemesine öğrenmelerine olanak sağlayan, kendi ilgi duydukları ve öğrenmeye meraklı oldukları bir konu üzerinde kendi çevre ve deneyimlerini kullanarak bilgi sahibi oldukları bir çalışma yöntemidir.
Bu yöntemle çocukların, kendi yapabileceklerine güvenleri artar. Küçük yaşlardan itibaren bilgiyi aramanın, bulmanın ve sürekli eğlenebilmenin zevkine varıp, bir konu üzerine bilgi sahibi olmayı deneyimlerler.
Aile Katılımı
Reggio Emillia Eğitim Yaklaşımı’nda aileler, eğitim-öğretim etkinliklerinde aktif rol oynarlar. Okul-aile işbirliği önemlidir: Aileler okullarda görev alırlar ve ebeveynler için okullarda çeşitli konularda eğitim programları vardır. Bu eğitim yaklaşımı ile sistemlerini oluşturan okullarda, özellikle aile katılımının etkisi çok büyüktür. Bunun sebebi olarak okullardaki deneyimlerin çok özel ve kaliteli olması ve bu tutumun ailelerin katılması teşvik etmesi gösterilmektedir.
Günümüzde okullarda aileler ile yapılan çalışmalarda, ebeveynlerin okul aktivitelerine olan katılımı, sadece kendi çocuğunun çerçevesi içinde kalır. Oysa ki Reggio Emillia okullarında yapılan aktiviteler ve proje çalışmalarında aileler, sadece kendi çocuklarının gelişimi için değil, tüm okulun gelişimi için destekleyici ve sürekli bir katılım içinde olurlar. Ailelerin bu sadık ve yüksek katılımı, öğretmenlerin de kendilerini geliştirmesi ve öğrenme süreçlerini hızlandırması için etkileyici bir faktör oluşturur.
Sevgili okurlar, böylece Reggio Emillia Eğitim Yaklaşımını burada noktalıyoruz, haftaya başka bir eğitim yaklaşımında buluşmak dileği ile, sağlıkla kalın…

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder