Temel Deneyimler – Sessiz Çoğunluk İçin Oy Rehberi
Sevgili okurlar, bugün sizlere program icabı eğitim yazısı yazmamız uygundu… Çünkü biliyorsunuz, her cumartesi, gazeteniz Yeni Bakış’ taki köşe yazısında, eğitimi inceliyor, irdeliyor ve en iyi nasıl olması gerektiğini sizlerle paylaşıyoruz…
Ancak bir gerçek daha var, yarın cumhurbaşkanlığı seçimi de var. Üstelik ikinci tur seçimi… Daha evvelki yazılarımızda da belirttiğimiz gibi yarın ‘dananın kuyruğu kopacak’… Elbette o konuya da duyarsız kalamazdık… O yüzden ikisini birden yapalım dedik ve her iki yazıyı da bir yazıda birleştirdik.
Hep savunduğum bir sav var… Eğitimin doğrusu ve aslında en güzeli okulöncesi eğitimdir… Aslında okulöncesi eğitimi bize hayatın nasıl olması gerektiğini o kadar iyi anlatıyor ki… Bugün sizlere bir eğitim yaklaşımının son yazısını yazdım… Okulöncesi öğretmeni arkadaşlarım bu yazıyı ‘Temel Deneyimler’ de zaten kullanacaktır… Sizden isteğim bu yazıyı önce tarafsız yani okulöncesi çocuklarını düşünerek okumanız, sonra da tek tek iki cumhurbaşkanı adayını düşünerek okumanız… Çok eğleneceğinizden eminim… Ben üç dört kez okudum hala daha eğleniyorum…Herkesin bir doğrusu da var… Kendine göre doğru kararı bence herkes, bu yazının sonunda verecektir… İyi eğlenceler…
Malzemeleri, tüm duyuları ile etkin olarak araştırma
İlişkileri nesnelerle doğrudan denetim edinerek keşfetme
Malzemeleri değiştirip birleştirme
Yaşa uygun araç-gereç ve aletleri kullanma
Büyük kaslarını kullanma
Nesneleri sesinden, dokusundan, tadından, kokusundan tanıma
Hareketleri ve sesleri taklit etme
Resim, fotoğraf ve modelleri,gerçek yer ve nesnelerle ilişkilendirme (bağlantı kurma)
Rol yapma ve hayal kurma
Hamur, blok, kil vb nesnelerle model yapma
Resim ve boya yapma
Anlamlı (önemli ) olaylar hakkında başkalarıyla konuşma
Nesneleri, olayları ve ilişkileri tarif etme
Sözlü eğlence: Masal uydurma, tekerleme söyleme, şiir ve masal dinleme
Çeşitli şekillerde yazma: Resim çizme, karalama, harfe benzer şekiller yapma, harflerin sıralanması, geleneksel biçimler (gerçek harflerle yazma)
Çeşitli biçimlerde okuma: Hikaye kitaplarını, gazeteleri, işaret ve sembolleri, kendi yazılarını okuma
Hikaye yazdırma
Seçimler, planlar yapma, kararlar alma ve bunları ifade etme
Problemleri görme ve çözme
Kendi gereksinimlerini karşılama
Duyguları anlama ve dile getirme
Grup düzenine katılabilme
Başkalarının duygularına, ilgilerine ve gereksinimlerine duyarlı olma
Çocuk ve yetişkinlerle ilişki kurma
İşbirliğine dayalı oyunlar yatatıp deneme
Sosyal çatışmalarla baş edebilecek stratejiler geliştirebilme
Yerinde hareket etme: Eğilme, kıvrılma,bükülme,sallanma,kolları sarkıtarak sallama
Aynı yerde kalmadan hareket etme: Koşma, atlama , zıplama,sıçrama, sekerek gitme, uygun adım yürüme, tırmanma
Nesnelerle birlikte hareket etme
Hareketi tarif etme
Hareket yönergelerine (komutlarına) uyma
Ritmi duyma ve ifade etme
Bir tempo eşliğinde bir sıra izleyerek hareket etme
Sesleri araştırma, keşfetme ve tanıma
Şarkı söyleyen sesi araştırma ve keşfetme
Melodi oluşturma
Şarkı söyleme
Basit müzik aletleri çalma
Nesnelerin özelliklerini, benzerlik ve farklılıklarını araştırma, keşfetme
Şekilleri tanıyıp tarif etme
Gruplara ayırma ve birleştirme
Nesneleri değişik şekillerde kullanma ve tarif etme
Nesnelerin birden fazla özelliğini akılda tutma
“Hepsi” ve “Bazıları” arasında ayırım yapma
Nesnelerin sahip olmadıkları özellikler veya ait olmadıkları sınıflar hakkında konuşma
Nesneleri tek boyut üzerinde karşılaştırma (Daha uzun, daha kısa, daha büyük, daha küçük)
Nesneleri belirli bir seri ya da kalıp izleyerek dizme ve aralarındaki ilişkileri tanımlama (Büyük, daha büyük, en büyük veya kırmızı/mavi/kırmızı/mavi
Sıralanmış bir grup nesne ile diğer grup bir nesneyi deneme-yanılma yolu ile eşleştirme (küçük fincan-küçük tabak/ orta boy fincan-orta boy tabak/ büyük fincan-büyük tabak)
İki grup nesneyi birebir eşleme
Somut ve soyut nesneleri sayma
Doldurma ve boşaltma
Nesneleri birbirine geçirme, birleştirme ve ayırma
Nesnelerin şeklini ve sırasını değiştirme (ambalajlama, katlama, bükme, germe, yığma, kapama, çevreleme)
İnsanları, yerleri ve nesneleri farklı bakış açılarından inceleme
Göreli konumlar, yönler ve uzaklıklarla ilgili deneyim edinme ve tanımlama
Çizim, resim ve fotoğraflardaki mekansal ilişkileri yorumlama
Kendi bedeni ile ilgili deneyim kazanma ve bunu ifade etme
Sınıfta, okulda ve mahallede eşyaların yerini belirlemeyi öğrenme
Bir eylemi, bir sinyale göre başlatıp durdurma
Hareketlerin farklı hızları ile ilgili deneyim edinme ve tanımlama
Zaman dilimleriyle ilgili deneyim edinme ve tanımlama
Değişmeyle ilgili deneyim edinme ve ifade etme
Olayları hatırlama, olayları değerlendirme ve olayların sırasını belirleme
Geleneksel zaman birimlerini kullanma, saatlerin ve takvimlerin zamanın akışını tanımladığını gözleme
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder