26 Nisan 2015 Pazar

Temel Yaklaşımlar Sessiz Çoğunluk İçin Oy Verme Rehberi

                                              Temel Deneyimler – Sessiz Çoğunluk İçin Oy Rehberi

             Sevgili okurlar, bugün sizlere program icabı eğitim yazısı yazmamız uygundu… Çünkü biliyorsunuz, her cumartesi, gazeteniz Yeni Bakış’ taki köşe yazısında, eğitimi inceliyor, irdeliyor ve en iyi nasıl olması gerektiğini sizlerle paylaşıyoruz…

            Ancak bir gerçek daha var, yarın cumhurbaşkanlığı seçimi de var. Üstelik ikinci tur seçimi… Daha evvelki yazılarımızda da belirttiğimiz gibi yarın ‘dananın kuyruğu kopacak’… Elbette o konuya da duyarsız kalamazdık… O yüzden ikisini birden yapalım dedik ve her iki yazıyı da bir yazıda birleştirdik.

           Hep savunduğum bir sav var… Eğitimin doğrusu ve aslında en güzeli okulöncesi eğitimdir Aslında okulöncesi eğitimi bize hayatın nasıl olması gerektiğini o kadar iyi anlatıyor ki… Bugün sizlere bir eğitim yaklaşımının son yazısını yazdım… Okulöncesi öğretmeni arkadaşlarım bu yazıyı ‘Temel Deneyimler’ de zaten kullanacaktır… Sizden isteğim bu yazıyı önce tarafsız yani okulöncesi çocuklarını düşünerek okumanız, sonra da tek tek iki cumhurbaşkanı adayını düşünerek okumanız… Çok eğleneceğinizden eminim… Ben üç dört kez okudum hala daha eğleniyorum…Herkesin bir doğrusu da var… Kendine göre doğru kararı bence herkes, bu yazının sonunda verecektir… İyi eğlenceler…

1- Etkin Öğrenme;

Malzemeleri, tüm duyuları ile etkin olarak araştırma

İlişkileri nesnelerle doğrudan denetim edinerek keşfetme

Malzemeleri değiştirip birleştirme

Yaşa uygun araç-gereç ve aletleri kullanma

Büyük kaslarını kullanma

 

 

2- YARATICI TEMSİL

Nesneleri sesinden, dokusundan, tadından, kokusundan tanıma

Hareketleri ve sesleri taklit etme

Resim, fotoğraf ve modelleri,gerçek yer ve nesnelerle ilişkilendirme (bağlantı kurma)

Rol yapma ve hayal kurma

Hamur, blok, kil vb nesnelerle model yapma

Resim ve boya yapma

 

 

 

3- DİL

Anlamlı (önemli ) olaylar hakkında başkalarıyla konuşma

Nesneleri, olayları ve ilişkileri tarif etme

Sözlü eğlence: Masal uydurma, tekerleme söyleme, şiir ve masal dinleme

Çeşitli şekillerde yazma: Resim çizme, karalama, harfe benzer şekiller yapma, harflerin sıralanması, geleneksel biçimler (gerçek harflerle yazma)

Çeşitli biçimlerde okuma: Hikaye kitaplarını, gazeteleri, işaret ve sembolleri, kendi yazılarını okuma

Hikaye yazdırma

 

 

4- Toplumsal ve duygusal gelişim

Seçimler, planlar yapma, kararlar alma ve bunları ifade etme

Problemleri görme ve çözme

Kendi gereksinimlerini karşılama

Duyguları anlama ve dile getirme

Grup düzenine katılabilme

Başkalarının duygularına, ilgilerine ve gereksinimlerine duyarlı olma

Çocuk ve yetişkinlerle ilişki kurma

İşbirliğine dayalı oyunlar yatatıp deneme

Sosyal çatışmalarla baş edebilecek stratejiler geliştirebilme

 

 

 

 

5- HAREKET

Yerinde hareket etme: Eğilme, kıvrılma,bükülme,sallanma,kolları sarkıtarak sallama

Aynı yerde kalmadan hareket etme: Koşma, atlama , zıplama,sıçrama, sekerek gitme, uygun adım yürüme, tırmanma

Nesnelerle birlikte hareket etme

Hareketi tarif etme

Hareket yönergelerine (komutlarına) uyma

Ritmi duyma ve ifade etme

Bir tempo eşliğinde bir sıra izleyerek hareket etme

 

6- Müzik eşliğinde hareket etme

Sesleri araştırma, keşfetme ve tanıma

Şarkı söyleyen sesi araştırma ve keşfetme

Melodi oluşturma

Şarkı söyleme

Basit müzik aletleri çalma

 

7- SINIFLANDIRMA

Nesnelerin özelliklerini, benzerlik ve farklılıklarını araştırma, keşfetme

Şekilleri tanıyıp tarif etme

Gruplara ayırma ve birleştirme

Nesneleri değişik şekillerde kullanma ve tarif etme

Nesnelerin birden fazla özelliğini akılda tutma

“Hepsi” ve “Bazıları” arasında ayırım yapma

Nesnelerin sahip olmadıkları özellikler veya ait olmadıkları sınıflar hakkında konuşma

 

 

8- SIRALAMA

Nesneleri tek boyut üzerinde karşılaştırma (Daha uzun, daha kısa, daha büyük, daha küçük)

Nesneleri belirli bir seri ya da kalıp izleyerek dizme ve aralarındaki ilişkileri tanımlama (Büyük, daha büyük, en büyük veya kırmızı/mavi/kırmızı/mavi

Sıralanmış bir grup nesne ile diğer grup bir nesneyi deneme-yanılma yolu ile eşleştirme (küçük fincan-küçük tabak/ orta boy fincan-orta boy tabak/ büyük fincan-büyük tabak)

 

 

 

9- Nesnelerin miktarlarını karşılaştırarak, hangisinin “daha çok”, “daha az”, ya da “aynı sayıda” olduğunu belirleme

İki grup nesneyi birebir eşleme

Somut ve soyut nesneleri sayma

 

 

10- ALAN 

Doldurma ve boşaltma 

Nesneleri birbirine geçirme, birleştirme ve ayırma

Nesnelerin şeklini ve sırasını değiştirme (ambalajlama, katlama, bükme, germe, yığma, kapama, çevreleme)

İnsanları, yerleri ve nesneleri farklı bakış açılarından inceleme

Göreli konumlar, yönler ve uzaklıklarla ilgili deneyim edinme ve tanımlama

Çizim, resim ve fotoğraflardaki mekansal ilişkileri yorumlama

Kendi bedeni ile ilgili deneyim kazanma ve bunu ifade etme

Sınıfta, okulda ve mahallede eşyaların yerini belirlemeyi öğrenme

 

11- ZAMAN

Bir eylemi, bir sinyale göre başlatıp durdurma

Hareketlerin farklı hızları ile ilgili deneyim edinme ve tanımlama

Zaman dilimleriyle ilgili deneyim edinme ve tanımlama

Değişmeyle ilgili deneyim edinme ve ifade etme

Olayları hatırlama, olayları değerlendirme ve olayların sırasını belirleme

Geleneksel zaman birimlerini kullanma, saatlerin ve takvimlerin zamanın akışını tanımladığını gözleme

 

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder