ÖĞRETMENİN ROLÜ
Sevgili okurlar, geçen yazımızda okulöncesi eğitimde sınıf düzeninin, etkin öğrenmede büyük rolü olduğunu konuşmuş ve sınıf düzeninin nasıl olması gerektiğini anlatmıştık. Konuyu hatırlamak isteyen veya yeniden okumak isteyen okurlar, erbaygeceyatmaz.blogspot.com adresinden konuyu tekrar okuyabilir…
Evet sevgili okurlar, High/Scope yaklaşımını tanımladık, sınıf düzenini oluşturduk, etkin öğrenmenin nasıl gerçekleşmesi gerektiğini uzun uzun anlattık ve bu ana başlıkları anlatmak için, gazeteniz Yeni Bakış’ta, her cumartesine denk gelecek şekilde, üç haftalık bir yazı dizisi oluşturduk. Aynen yapılacak bir yemeğin ana malzemelerini sırasıyla hazırlar gibi, konuları tekrar gözden geçirdik ve en önemli konuya geldik…
Nasıl ki bir ahçı en iyi yemeği yapması için, en iyi malzemelerle, itina ile çalışması gerekiyorsa, bu üç haftadır konuştuğumuz konuları, öğretmenin büyük bir sabır ve dikkatle okulöncesi çocuklarına uygulaması gerekir. Üstelik öğretmenin yapacağı bir işi hatalı ya da eksik yapma lüksü yoktur. Bir yemeği kötü yaparsanız en çok onu çöpe döker ve yenisini yaparsınız. Ancak bir çocuğu yanlış eğitirseniz, bu ileride bütün bir toplumun geleceğine mal olabilir. Onun için eğitimcilerin veya öğretmenlerin özellikle sınıfta çok dikkatli olmaları, işini doğru yapmaları gerekir…
Bu uzun girişin ardından, nihayet, sizlere bu haftaki konuyu aktarayım sevgili okurlar; High/Scope yaklaşımında, sınıftaki öğretmenin rolü…
Öğretmen, çocukların bütün duyularıyla etkin olarak araştırma yapmalarına yardımcı olur. Birden çok malzeme sağlar ve çocukların bu malzemeleri tüm duyularıyla keşfetmelerini teşvik eder.
Öğretmen çocukların, kendi kendine birşeyler yapması için teşvik eder. Onların yerine problem çözmez, cevap vermez. Onların çözüme gidecek ipuçlarını hatırlamalarına yardımcı olur ve çözüme gidebilecek seçenekleri düşünmelerine fırsat verir.
Öğretmen çocukların değişik malzemeleri kullanmalarına ve dönüştürmelerine fırsat verir ve malzemeleri birbiriyle karıştırmalarına yardımcı olur. Yaptıklarını anlatmalarını ister ve böylece çocukların kendi kendilerini ifade yeteneğinin ortaya çıkmasına ve gelişmesine de yön verir. Aynı malzemeyi değişik biçimlerde kullanarak, ya da farklı biçimlerde kullanan kişileri işaret ederek, çocukların alternatif değişiklikler düşünmesini teşvik eder.
Tutarlı bir günlük plan uygular. Odadaki tüm etkinlik köşelerinin ve nesnelerin işaretli olmasını, çocukların bu etkinlik köşelerinin isimlerini ve malzemelerin yerlerini bilmesine yardımcı olur.
Çocuklar, bir gün içindeki etkinliklerin sırasını ve neden sonra ne geleceğini bilir. Geziler, özel ziyaretler, sınıf içi olaylar sürpriz olmaz. Değişiklikler çok önceden çocuklara haber verilir.
Her gün, her çocuğun bir plan oluşturmasına, bu planı üstesinden gelebileceği parçalara ayırmasına, aşamalandırmasına ve plan için gerekli malzemelerin saptanmasına yardımcı olur.
Öğretmen, her çocuğun yapmakta olduğu şeyle ilgili olarak düşünmesine, gözlem yapmasına, akıl yürütmesine ve konuşmasına teşvik eder, yardımcı olur. Her çocuğun kendini ifade etmesine fırsat tanır.
Çocukların araç ve gereçlerin kullanımı konusunda beceri kazanmalarına yardımcı olur.
Bedenlerini farklı biçimlerde kullanmalarını sağlayan faaliyetler sunar. (Öğretmen, açık hava faaliyetlerini günlük programa dahil eder).
Çocukların kendi ihtiyaçlarını kendilerinin karşılamasına yardımcı olur. Her faaliyetin bir kısmını kendi kendilerine yapmalarını sağlar. (Mesela çocukların ayakkabılarını ve paltolarını giymelerine yeterince zaman tanır, yiyeceklerin dağıtılması gibi işleri çocuklara sırasıyla verir)
Sınıfta bunları uygulayan okulöncesi öğretmeni, kesinlikle ileride kendine güvenen, sorumluluk sahibi, problem çözme yeteneğine nail, becerikli, kendi kendine yeterli, yaptığı işlerle ilgili plan yapan ve bu planı dikkatlice uygulayan bireyler yetiştirir sevgili okurlar. Daha önce de yazmış, bu konuyu konuşmuştuk; bir çocuğun iyi eğitilmesi, bir toplumun iyi eğitilmesidir. Sağlıkla kalın…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder