Günlük Program Planlaması
Sevgili okurlar, bir cumartesi gününden daha, hepinize günaydın dileyerek, bugün sohbet edeceğimiz konuyu sizlere aktarmak istiyoruz… Bugün sohbet edeceğimiz konu, geçen haftanın devamı niteliğinde olacak… Hatırlayacağınız üzere, yine uzun soluklu bir yazı dizisi ile sizlere, High/Scope Eğitim Yaklaşımı’nı tanıtmış, bu eğitim yaklaşımının temel ilkesi olan ‘Etkin Öğrenme’nin, nasıl en doğru ve etkili bir şekilde çocuklara uygulanması gerektiğini anlatmış, destekleyici ilkelere göz atmış, sınıfın düzeninden söz etmiş ve sınıf öğretmeninin bu eğitimdeki rolünü konuşmuştuk…
Bugün ise günlük programın nasıl olması gerektiğini anlatıp sohbet yazımıza devam etmek istiyoruz…
High/Scope Yaklaşımı’nda günlük program planlaması; Temizlik, Küçük ve Büyük Grup Faaliyetleri ve Planla-Çalış-Değerlendir sıralamasından oluşur…
Planlama Zamanı
Planlama zamanında öğretmen ve çocuklar, yerde veya masanın etrafına toplanıp, her çocuğun ayrı ayrı çalışma zamanında neler yapmak istediğini ve nasıl yapacağını konuşurlar. Çocuklar, çalışma zamanlarını nasıl değerlendireceklerine kendileri karar verirler. Öğretmen, her çocuğun yapmak istediği şeyi söylemeye veya göstermeye teşvik ederek, yapılacak olan işi kafasında daha iyi canlandırmasına ve geliştirmesine yardım eder.
Çocuklar plan yapmaya başlarken, her zaman ne yapmak istediklerini bilemeyebilirler. Öğretmen, çocuğun sınıf içindeki olanakları görmesine yardımcı olur. Bazı zamanlarda da çocukların ilgi alanlarına uygun plan seçenekleri seçmelerini teşvik eder.
Çalışma Zamanı
Çalışma zamanı, çocukların planladıkları şeyleri uyguladıkları, oyun oynadıkları ve problemleri çözdükleri bir zaman dilimidir. Gerek bağımsız, gerekse diğer çocuk ve yetişkinlerle beraber çalışırken, çocuklar bir amaca yönelik olarak ve dikkatlerini yoğunlaştırarak oyunlarını oynarlar, karşılaştıkları problemleri çözerler.
Öğretmenin çalışma zamanı içindeki rolü, çocukların bilgiyi nasıl topladıklarını, arkadaşlarıyla nasıl ilişki kurduklarını ve karşılaştıkları problemlere nasıl çözüm bulduklarını gözlemlemektir. Sonrasında, problem çözme konusunda çocukları teşvik etmek ve onlara yol göstermek amacı ile faaliyetlere katılır.
Toplanma Zamanı
Toplanma zamanında çocuklar, çalışma sırasında kullandıkları oyuncak ve malzemeleri yerlerine koyar, tamamlanmamış çalışmalarını ortadan kaldırırlar. Sınıf, çocukların kendi başına toparlayabilecekleri biçimde düzenlenmiş olmalıdır. Malzemelerin tümü, çocukların erişebileceği açık raflara yerleştirilmiş ve tüm malzemeler etiketlenmiş olmalıdır. Bu konuyu hatırlanacağı üzere geçen yazılarımızda da belirtmiştik. Buradaki temel amaç, çocuğun yaşadığı çevrenin sorumluluğunu ve düzenini korumasını üstlenmesidir…
Hatırlama Zamanı
Hatırlama zamanı, planla-çalış-değerlendir çevriminin son evresidir. Her çocuğun çalışma zamanı içerisinde yaptıklarını çeşitli yollar ile anlatması, göstermesi veya temsil etmesini içerir. Çocuklar yaptıklarının resmini çizebilir, yaptıklarını şarkı veya pandomim ile anlatabilirler. Özellikle küçük gruplarda yapılan hatırlama zamanlarında, çocuklar birbirlerinin yaptıkları ve değişik ifade yolları hakkında fikir edinme fırsatı bulurlar ki, bu sayede bir sonraki çalışmada kendileri için yeni planlar oluşturabilirler.
Hatırlama zamanı sayesinde çocuklar, planlama, çalışma ve hatırlama arasındaki ilişkiyi kurar ve kendi hareketlerinden sorumlu olmayı öğrenirler…
Sevgili okurlar, konuştuğumuz dört sınıf aktivitesinden başka, üç sınıf aktivitesi daha bulunmaktadır. Bunlar; küçük grup zamanı, büyük grup zamanı ve açık hava faaliyetleri zamanı yani bahçe zamanıdır. Bu üç etkinliği de gelecek haftaki yazımızda sizlerle konuşacağız, umarım zevkli bir sohbet olmuştur, gelecek haftaya kadar sağlıkla kalın…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder