ÖĞRENME ÇEVRESİNİN DÜZENLENMESİ
Sevgili okurlar geçen haftaki sohbet yazımızda, High/Scope Eğitim Yaklaşımı’ndaki ilkelere göz atmış, en önemli temel ilke olan “etkin öğrenme” ilkesini incelemiştik.Etkin öğrenmenin kaç noktadan oluştuğunu ve bunları çocuklarla nasıl paylaşmamız gerektiği üzerinde durmuştuk.Etkin öğrenmenin temel ilke olarak gösterildiği aşağıdaki diyagramda, sanırım bunun önemi daha fazla anlaşılacaktır; Günlük Program, Öğrenme Ortamı, Yetişkin/Çocuk Etkileşimi ve Değerlendirme maddeleri, Etkin Öğrenme’nin çevresine toplanmıştır. Çünkü bu programda hedef; Etkin Öğrenmedir…
Yetişkin/Çocuk Etkileşimi
Değerlendirme Etkin Öğrenme Günlük Program
Öğrenme Ortamı
Bugün ise konumuza, öğrenme çevresinin nasıl düzenlenmesi gerektiği ile giriş yapıp sohbetimize başlamak istiyoruz…
Sevgili okurlar öğrenme çevresinin düzeni, çocukların yaptığı hemen her şeyi etkiler. Sınıf düzeni, öğretmenin eğitimle ilgili düşüncelerini yansıtır. High/Scope sınıfının düzenlenmesi, çocukların tercihlerini belirleyip, ona göre davranabileceği uyarıcı ve düzenli bir çevrede daha iyi öğrenebileceği inancını taşır. Sınıf iyi tanımlanmış çalışma köşelerine bölünmüştür, el altında pek çok malzeme vardır ve her köşedeki malzeme, belirli bir mantık içinde yerleştirilmiştir. Bu nedenle çocuklar, bağımsız olarak hareket edebilirler ve mekana oldukça hakimdirler.
Sınıf düzeni beş adımda oluşturulabilir:
1- Yer Bulmak: Sınıf, etkinlik yapacak çocuklara ve ve çeşitli malzemelere yetecek kadar geniş olmalıdır. Sınıfta çocukların görüp erişebileceği bir dolap sistemi olmalıdır. Çocukların kendi davranışları yoluyla öğrenebilecekleri, yaratabilecekleri, arkadaşlarıyla çalışabilecekleri ve çalışmalarını sergileyebilecekleri bir mekana ihtiyaçları vardır.
2- Sınıfın Bölünmesi: Eğitim yılına dört ya da beş temel köşe hazırlayarak başlanması önerilmektedir.Çocukların ilgi, istek ve ihtiyaçları öğrenildikçe, köşe ve köşelerdeki materyal sayısı artırılır. Köşeler sadece malzemelerin toplandığı yerler olarak düşünülmemeli, çocuklara malzemeleri kullanabilecekleri kadar da yer ayrılmalıdır. Köşeler oluşturulurken, çocukların sınıfın içinde dolaşmaya teşvik edecek, hiçbir malzemenin bulunmadığı “boş” alanlardan kaçınılmalıdır.
3- Malzemeleri Seçme, Kaldırma, Etiketleme: Bütün köşeler için çeşitli biçimlerde kullanılabilecek, çok amaçlı malzemeler seçilmelidir. Bu yaratıcılığı teşvik eder ve çocukların dikkat süresini artırır.Eğitim yılının başında malzeme çeşitlerini sınırlı tutmak, çocukların seçim yapma ve temizlik konularında güçlük yaşamalarını önler. Eğitim yılı içinde malzemelere yenileri eklenir. Malzemeler çocukların kolayca görebilecekleri şekilde yerleştirilmelidir. Kutular, raflar, çekmeceler etiketlenmelidir. Böylece çocuklar kullanılan malzemeleri kolayca yerlerine kaldırabilirler. Nesnelerin resimleri, katalog resimleri, fotoğraflar ya da şekiller gibi çeşitli etiketler kullanılabilir.
4- Çocukların Sınıfı Öğrenmesi: Okulun başladığı ilk birkaç ayda, ilgi köşeleri ve malzemelerle ilgili öğrenime öncelik verilmelidir. Bu amaçla çocukların, köşelerin oluşturulması, depolama ve etiketleme süreçlerine mümkün olduğunca katılımı sağlanmalıdır. Bu hareket çocuklara “sınıfın sahibi olma” duygusunu verir. Çocuklarla konuşulurken köşelerin ismini kullanmak, bu öğrenmenin kısa zamanda gerçekleşmesini sağlar.
5- Çocukların Çalışmalarının Sergilenmesi: Sınıfta çocukların göz seviyesinde birkaç sergi köşesi oluşturulmalıdır. Bu köşelerde çocukların anlayabileceği ya da yaratılmasında katkılarının bulunduğu çalışmalar sergilenmelidir. Çocukların taklit etmesi için önceden kesilmiş ya da belirlenmiş modeller sergilenmemelidir.
Fiziksel ortam, çocukların davranışları üzerinde güçlü bir etkiye sahiptir. Bu nedenle High/Scope programında, çocuklara karar vermek ve seçimler yapmak için sürekli fırsatlar sağlanır. Çocuklar etkinlikler ve materyaller hakkında seçimler yapmak için cesaretlendirilir. Çocuklar seçimlerini yapıp planlarını sürdürürken, araştırırlar, soru sorarlar ve sorulara yanıt bulurlar, problem çözerler ve sınıf arkadaşları ve yetişkinlerle iletişim kurarlar, Bu tür bir çevrede çocuklar, doğal olarak gelişimsel becerileri ve yetenekleri geliştiren aktivitelerle meşgul olurlar ve temel deneyimleri kazanırlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder